Au aparut noile case de marcat din noua generatie , case de marcat definite de OUG 28/1999 actualizata ( vedeti versiunea consolidata aici ).
Noile case de marcat introduc concepte si cerinte noi cum ar fi:
Jurnalul electronic
- care este in sine o memorie de mare capacitate (legislatia solicita min 8GB) in care se memoreaza toate bonurile emise de casa de marcat, urmand ca la finalul fiecarei zile , odata cu efectuarea Raportului Z, aceste date sa fie salvate si securizate prin calcularea unui semnaturi electronice SHA256 rezultata din aceste date memorate.
Memorarea interna a tuturor informatiilor culese de casa de marcat in timpul unei zile fiscale, sub forma de fisiere text, face posibila trecerea la Casele de marcat cu o singura rola de hartie.
La casele de marcat din noua generatie, casele de marcat cu Jurnal Electronic , denumit JE , NU mai este necesara imprimarea jurnalului de vanzari care la modelele vechi era obligatorie. Aceste case de marcat moderne aduc economii firmelor care aveau volume mari de hartie termica imprimata care trebuia stocata si arhivata in conditii speciale pentru perioade de la 2 la 10 ani , generatoare de costuri substantiale.
Totodata memorarea text a informatiilor in Jurnalul electronic deschide posibilitatea transmiterii la distanta a informatiilor stocate , utilizand canale de comunicatie securizate cu serverele ANAF.
Comunicatia cu serverele ANAF ( aceste servere nu sunt inca disponibile , dar se pare ca in jur de Iulie 2020 vor fi functionale ) se va face in mod direct din casa de marcat folosind metode de comunicatie securizate . Comunicatia dintre casele de marcat si serverele ANAF se poate face prin diverse metode ca modem GPRS, module WIFI integrate in casa de marcat . Totusi solutia cea mai simpla si utilizata de comunicatie cu serverele ANAF va fi utilizand retelele de telefonie mobila adica folosind modemul GSM/GPRS. Aceasta presupune ca in casele de marcat moderne sa avem posibilitatea de a introduce cartele SIM. Casele de marcat din noua generatie modelele Daisy Compact M si Compact S sunt dotate din fabricatie cu cartele SIM , iar modele eXpert SX si Perfect M se vor echipa ulterior.
Totusi, pana la punerea in functiune a serverului ANAF de colectare a datelor din cale de marcat, transmiterea informatiilor se va face printr-o procedura Off-LINE , definita de Procedura Ordinului ANAF 627 din 8 Martie 2018 . Incepand cu data de 10 septembrie 2018 , pe site-ul ANAF a fost pusa la dispozitie procedura de raportare a informatilor din casele de marcat prin completarea formularului A4200 ( detalii aici ) . Aceasta raportare presupune completarea unui formular inteligent tip PDF cu ajutorul aplicatiei DUK Integrator , semnarea digitala cu Semnatura digitala calificata a contribuabilului sau a contabilului si incarcarea acestui formular pe site-ul www.e-guvernare.ro
Deci raportarea lunara catre ANAF poate fi acum efectuata . Metodele de raportare pentru fiecare casa de marcat in parte se regasesc aici:
- - Export rapoarte XML pentru eXpert SX
- - Export rapoarte XML pentru Compact M
- - Export rapoarte XML pentru Perfect M
- - Export rapoarte XML pentru Compact S
Cripto modul
Casele de marcat din generatia 2018 vor avea incorporat un modul de criptare a informatiei. Casele de marcat avizate si vandute de ZEUS Service SRL contin un Crypto Modul care foloseste un cryptocard standardizat si certificat (conform FIPS 140-2 Level 2) pentru stocarea certificatului digital al casei de marcat.
Certificatul digital al casei de marcat va semna toate fisierele extrase din casa de marcat si ulterior, la pornirea serverelor ANAF, va securiza comunicarea cu acestea.
Dispozitiv de salvare externa
Legislatia actuala solicita prezenta pe casa de marcat a unui dispozitiv de salvare externa a datelor din casa de marcat folosind direct tastatura casei. Exista si posibilitatea, pentru unele modele de case de marcat, ca extragerea fisierelor XML semnate digital sa fie facute cu aplicatii software.
In sectiunea "Download" se gaseste programul software GRATUIT "Download Manager" util pentru efectuarea multor operatii pe si cu casa de marcat.
Casele de marcat Daisy sunt integrate cu o multime de solutii software de vanzare-gestiune si folosesc driverul GRATUIT de imprimanta fiscala denumit Dprint Romania .
Pentru conectarea cu solutiile de vanzare SAGA , SmartBill , CIEL sau alte aplicatii software care nu au integrat in mod direct casele Daisy cu driverul Dprint Romania , va putem oferi driverele Fiscal NET , Fisco Daisy , ECR Bridge ( aceste drivere se pot flosi GRATUIT 30 de zile dupa care trebuie achitate ) care conectaza casele Daisy si aplicatiile software care au integrat deja aceste drivere.